Corona actueel

Beste bezoeker,

Dinsdagavond 13 oktober heeft het kabinet besloten dat er strengere maatregelen nodig zijn die er voor moeten zorgen dat het aantal besmettingen daalt. Dit gebeurt door op die plaatsen in te grijpen waar het risico op overdracht van het virus het grootst is. Meer dan we zouden willen hebben de aangescherpte maatregelen impact op onze samenleving en het welzijn van veel mensen, maar zijn deze nodig om het virus onder controle te krijgen. Eén van de maatregelen is het aantal contactmomenten en reisbewegingen drastisch te beperken.

Stichting WON neemt haar verantwoordelijkheid om zodoende een bijdrage te leveren aan het terugdringen van het coronavirus. Om de adviezen op te volgen, zijn we genoodzaakt om per direct al onze vrijwilligersdiensten weer stop zetten.

Onze inloopspreekuren blijven wel - op afspraak - geopend (m.u.v. het spreekuur in de Dertienhuizen). U kunt dus bellen om een afspraak voor het spreekuur te maken. Overzicht van de spreekuren vindt u via het tabblad Informatie & Advies. Natuurlijk blijven wij ook telefonisch bereikbaar voor al uw vragen en proberen we samen met u te bekijken hoe u geholpen kunt worden.

Stichting Welzijn Ouderkerk Nederlek
tel.: 0180-522045 of info@stichtingwon.nl

Voor het laatste nieuws vanuit de Gemeente Krimpenerwaard over het coronavirus: klik hier

Hulp in coronatijd.

Hieronder volgen alle initiatieven per onderwerp, t.w.:
1. persoonlijke hulp in uw kern
2. sociale contacten
3. boodschappen
4. maaltijdbezorging
5. activiteiten & persoonlijk aanbod
6. vervoer
7. mantelzorg
8. handige en leuke links

1. Persoonlijke hulp in uw kern

Verschillende organisaties, kerken en instellingen hebben vrijwilligers die bereid zijn om alle kwetsbare medeburgers een handje te helpen. U kunt daarbij denken aan: boodschappen doen, medicijnen ophalen, hond uitlaten als u ziek bent, een telefoongesprek, etc. De contactgegevens vindt u hieronder. Neemt u gerust contact op als u een (hulp)vraag heeft.
Vrijwilligers die tijdelijk hierbij willen helpen, zijn van harte welkom. U kunt zich aanmelden bij de betreffende organisatie en/of via stichting WON.

Organisatievoor de kernTelefoonnummerEmail
Hervormde Kerk GouderakGouderak 06-42 45 47 55diaconie@gouderaksekerk.nl
NPVLekkerkerk06-13 77 94 10adarodrigo@kliksafe.nl
NPVKrimpen a.d. Lek06-29 36 71 01riannedevries81@gmail.com
NPVOuderkerk06-42 10 68 48annekedenhertog80@gmail.com
diensten en boodschappenserviceKrimpen a.d. Lek06-33 09 31 14cor@buchelo.nl
OntmoetingskerkKrimpen a.d. Lekcorinaexpo@hotmail.com

2. Sociale contacten  en/of ondersteuning

Telefooncirkels Krimpenerwaard

Dagelijks een gesprek met een andere inwoner uit de Krimpenerwaard via kleine telefooncirkels die opgezet worden. De telefooncirkels zijn een samenwerking tussen de welzijnsstichtingen en het Rode Kruis Krimpenerwaard. De telefoontjes zijn voor iedereen en vinden in de ochtend plaats.
Voor: alle inwoners in de Krimpenerwaard
Aanmelden via: Thea Butter, tel.: 06-49784963 of theabutter@hotmail.com.

De Zilverlijn

Een wekelijks telefoontje voor alle senioren vanuit het Nationaal Ouderenfonds. Aangemelde senioren worden wekelijks op een vast dagdeel gebeld door een vrijwilliger voor een luisterend oor, een gezellig praatje of goed gesprek.
Aanmelden via 088-3442000 of https://www.ouderenfonds.nl/activiteiten/zilverlijn.

De Luisterlijn

Dag en nacht kunt u anoniem bellen met De Luisterlijn. Praten lucht op. Wanneer u ergens over piekert of alleen voelt of iets van u af wilt praten. Bel.: 0900-0767 of kijk voor meer informatie op www.deluisterlijn.nl.

Telebakkie (NIEUW)

Vindt u het leuk om met een aantal mensen iedere week een keertje telefonisch koffie te drinken en bij te kletsen? Dat kan heel eenvoudig met uw eigen (mobiele) telefoon. Wij helpen om deze telefonische koffiegroepen op te starten. Meer informatie via Stichting WON.

Inwoners met een psychische kwetsbaarheid

Voor vragen over psychische kwetsbaarheid of een luisterend oor? Neem contact op met Kernkracht.
Astrid van Bruggen, tel.: 06-48419434
Algemeen nummer: 0182-549813 of stip@kernkracht.nl.

Maatschappelijke ondersteuning Kwadraad

* Als je door alle omstandigheden problemen ervaart in je gezin, rondom je financiën of andere problemen .  Chatten met een maatschappelijk werker is mogelijk op werkdagen tussen 9.00-17.00 uur: https://www.kwadraad.nl/nieuws/chatten-met-een-maatschappelijk-werker. Of dagelijks via: 088-9004000.
* Spreekuur Relatie, maandag, dinsdag en donderdag van 13.00-17.00 uur. Door de omstandigheden (meer) spanning in je relatie? Onze relatiecoach kan er met u over praten: https://www.kwadraad.nl/nieuws/door-de-coronacrisis-extra-spanning-op-je-relatie
* Spreekuur Buurtbemiddeling, elke werkdag van 11.00-12.00 uur: https://www.kwadraad.nl/nieuws/buren-je-beste-vrienden-in-moeilijke-tijden

Corona-helpdesk voor statushouders

Voor vragen over gezondheid, werk, inkomen en kinderen? Medewerkers zitten klaar om deze vragen te beantwoorden in het Arabisch en/of Tigrinya.
Maandag tot en met vrijdag van 14.00 tot 16.00 uur - tel.: 085-5808800.

Speelgoed - Nationaal Fonds Kinderhulp

In sommige kwetsbare gezinnen vraagt het bijzonder veel om de kinderen te vermaken of loopt de spanning soms hoog op. Kinderhulp biedt in deze tijden extra speelgoed of speelmateriaal aan om de ontwikkeling te stimuleren of voor de broodnodige ontspanning. Wilt u hiervoor in aanmerking komen of kent u een gezin dat hiermee geholpen kan worden, dan kunt u contact opnemen met de adviseur van Stichting WON, tel.: 0180-522045.

Opvoedvragen in corona-tijd

Hoe leg je uit wat het corona-virus is en doet? moet je de opvoeding aanpassen? Is het erg als er meer "schermpjes-tijd" is? Wat doe je als je puber wil afspreken met vrienden? Hoe hou je het leuk met elkaar? Allemaal vragen waar je als ouder(s) mee te maken krijgt. U kunt hierover contact opnemen met Kwadraad, tel.: 088-9004000 en vraag naar de pedagoog Midden-Holland.

3. Boodschappenhulp

Vrijwillige boodschappenhulp

Mocht het u niet lukken om de boodschappen te bestellen of een beroep te doen op uw familie, kennissen of buren, dan brengen wij u in contact met een vrijwilliger die uw boodschappen wilt meenemen.
Wij zullen u dan de naam van de vrijwilliger die u komt helpen vooraf doorgeven zodat u weet wie er aan de deur komt. De betaling hiervan regelt u onderling.
Aanmelden via Stichting WON.

Belangrijk om te weten:

- Geef nooit uw pinpas of pincode mee aan de vrijwilliger.
- Houd voldoende afstand bij het gesprek en in ontvangst nemen van de boodschappen.
- De boodschappen worden bij de deur afgegeven.
- U blijft zelf verantwoordelijk voor de gehele gang van zaken.
Mocht u twijfels hebben of iets niet goed voelen, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

Boodschappenservice supermarkten

kernsupermarkttelefoonnummerbezorgkostenbijzonderheden
GouderakCOOP0182-37 24 572,50 (etaling via bank of pin)
GouderakBoerenfijn (rijdende winkel)06-54 68 46 070 (betaling met pin of contant)
OuderkerkPLUS0180-68 15 816,00 (betaling met pin)bestellen alleen via website
LekkerkerkCOOP0180-669 0912,50 (betaling met pin)bestellen tussen 10.00 en 12.00 uur.
max. 1 keer per week
Krimpen aan de LekAlbert Heijn0180-51 89 29

4. Maaltijden aan huis

Groene Hart Maaltijdservice

Bezorgd in Gouderak, Ouderkerk ad IJssel, Lekkerkerk, Krimpen ad Lek.
Dagelijks vers gekookte warme maaltijden (keuze) aan huis bezorgd van maandag t/m zaterdag.
Contact : 0182-342453
E-mail     : info@groenehartmaaltijden.nl
Website   : www.groenehartmaaltijden.nl

Hoogerbrug Cuisine

Bezorgd in Krimpen ad Lek, Gouderak en Ouderkerk ad IJssel.
Van maandag t/m vrijdag een verse warme maaltijd thuis (keuze). Dat doen we voornamelijk tussen de middag, tijdens lunchtijd. Voor het weekend kunt u een maaltijd bestellen die koud wordt bezorgd op vrijdag en eenvoudig in de magnetron of oven is op te warmen.
Contact    : 0180-234024
Email       : info@hoogerbrugcuisine.nl
Website   : www.hoogerbrugcuisine.nl

5. Activiteiten & persoonlijk aanbod

Kom in beweging!

Meer bewegen doet een mens goed. Volg dagelijks op televisie (uitzending is 3x per dag) de oefeningen van Nederland in Beweging. Zo blijft u toch fit! Komt het tijdstip u niet uit? U kunt op uw eigen tijd meedoen via: doe mee met de oefeningen.

Brei een mutsje

Pak de pennen op en brei een mutsje voor op de smoothies van innocent. Voor iedere goedgemutste smoothie doneert innocent 20 cent aan het Ouderenfonds. Bekijk de gratis patronen.

Gratis luisterboeken

Met de app Luisterbieb luistert u gratis luisterboeken. Speciaal voor deze tijd is een extra reeks toegevoegd. Check onze bibliotheek!

Volg het lesprogramma "Welkom Online"

Wilt u wegwijs worden op het internet? Start dan met het gratis, laagdrempelige online lesprogramma Welkom Online. De Helpdesk van Welkom Online helpt u bij vragen en is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur op: 088-3442000.

Kaarten-actie

De deelnemers van de Buurtschuur in Lekkerkerk maakt kaarten voor mensen die wel een zelfgemaakt kaartje kunnen gebruiken? Doet u mee of weet u iemand die een kaartje zeer op prijs zou stellen? Graag doorgeven via: 06-15349328
Of heeft u nog knutselmaterialen liggen? De Buurtschuur is zeer blij mee!
U kunt ze afgeven aan de Tiendweg West 12 (graag in een plastic zak met notitie "knutselmateriaal" erop).

Virtuele rondleidingen musea

Veel musea in binnen-en buitenland kun je virtueel bezoeken. Pak de laptop of tablet, ga zitten op de bank en maak een rondgang door het Rijksmuseum in Amsterdam of het Guggenheim Museum in New York! Ook hieronder kunt u een link aantreffen voor musea bezoek.

6. Vervoer

Vrijwillig ziekenhuisvervoer

Het vrijwillig ziekenhuisvervoer ligt tijdelijk stil.

Groene Hart Hopper (voor iedereen!)

De GroeneHartHopper is een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer en is bestemd voor alle inwoners van onze regio. De Hopper brengt u van deur tot deur.
In de GroeneHartHopper reist u wel samen met andere reizigers.
De Hopper haalt u op en zet u af waar u wilt. Op werkdagen van 6.00 uur tot 01.00 uur en in het weekeinde van 7.00 uur tot 1.00 uur. U kunt uw rit via het reserveringsnummer en informatie nummer: 0900-9988 778 (tegen de gebruikelijke gesprekskosten) bestellen of via www.groeneharthopper.nl.
U hoeft geen WMO-indicatie (pas) te hebben om gebruik te kunnen maken van deze vervoersmogelijkheid; zonder pas betaalt u het particuliere tarief.
De chauffeurs volgen de richtlijnen van het RIVM. Betaling gebeurt daarom achteraf.

Bus Dichtbij (voor alle kernen)

Voor alle ritten in de regio kunt u Bus Dichtbij (uit Lekkerkerk) bellen. Deze bus rijdt op in de inzet van vrijwilligers. Bus Dichtbij volgt de richtlijnen van het openbaar dus een mondkapje is verplicht.  Een rit aanvragen kan via: 0180-396639 of 06-36327945.

Taxi-bedrijven

In de Krimpenerwaard zijn verschillende commerciële taxibedrijven. U kunt telefonisch contact met hen opnemen om een prijsopgave en/of rit aan te vragen. Hieronder treft u de contactgegevens van twee bedrijven uit de Krimpenerwaard aan.

KTC Krimpenerwaardse Taxi Centrale
Tel.: 06-10208198 / B.g.g. 06-20411555
Email: lvanderbrugge@hetnet.nl

Taxi-Reizen
Tel.: 06-15879962
Email: info@taxireizen.nu

7. Mantelzorg

Het coronavirus heeft een grote impact op mantelzorgers: sociaal contact is beperkt, dagbestedingen zijn gesloten, individuele ondersteuning thuis is vaak gestopt en de inzet van vrijwilligers is verminderd.
Heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kunt u ons bellen: 0180-522045 (op werkdagen tussen 09.00-12.30 uur) of mailen: info@stichtingwon.nl.
Ook is er een landelijk informatiepunt bij MantelzorgNL voor iedereen die vragen heeft over mantelzorg en corona. De Mantelzorglijn, tel: 030-7606055,  is tot 8 uur ’s avonds beschikbaar om vragen te beantwoorden van mantelzorgers en professionals.
Op de website “Mantelzorg.NL” staan lijsten met ‘veel gestelde vragen en antwoorden’.

8. Leuke 'Links voor Thuis' (gratis mits anders vermeld)

Activiteitlink naar website
300 gratis documentaires: van cultuur tot sport en van maatschappij tot natuur, voor ieder wat wils.gratis documentaires & informatieve programma's
Bewegen met oldstar Wim VermeulenOldstar Wim Vermeulen