Corona actueel

Beste bezoeker,

Vanaf  eind 2020 heeft het kabinet besloten dat er een lockdown nodig is die er voor moet zorgen dat het aantal besmettingen daalt. Dit gebeurt door op die plaatsen in te grijpen waar het risico op overdracht van het virus het grootst is. Meer dan we zouden willen hebben de aangescherpte maatregelen impact op onze samenleving en het welzijn van veel mensen, maar zijn deze nodig om het virus onder controle te krijgen. Eén van de maatregelen is het aantal contactmomenten en reisbewegingen drastisch te beperken.

Naast de lockdown is er tijdens de persconferentie van 20 januari een avondklok aangekondigd. De avondklok zal vooralsnog duren tot 2 maart. Dit betekent dat vanaf 21.00 uur ’s avonds tot de volgende ochtend 4.00 uur iedereen binnen blijft. En mensen alleen bij uitzondering – bijvoorbeeld voor werk – de straat op mogen en daarvoor een verklaring nodig hebben, bijvoorbeeld van een werkgever. Voor meer informatie over de gevolgen van de avondklok voor mantelzorgers vindt u hier.

Stichting WON vindt het belangrijk dat ook wij onze verantwoordelijkheid nemen om zodoende een bijdrage te leveren aan het terugdringen van het coronavirus. Dat betekent dat wij genoodzaakt zijn om al onze vrijwilligersdiensten weer stop te zetten. Voor al uw hulpvragen of gewenste informatie kunt u hieronder een kijkje nemen; staat uw antwoord er niet bij, neemt u dan telefonisch contact met ons op. Helemaal onderaan (punt 8) vindt u mooie en leuke tips om vanuit huis te doen, aangeleverd door medewerkers en vrijwilligers van WelZijn Krimpenerwaard!

Hoewel we ons allemaal aan de afspraken en maatregelen moeten houden voor onze en voor de gezondheid van onze mede-inwoners, zijn er door het RIVM voor zelfstandig wonende ouderen een aantal aanvullende adviezen opgesteld behorende bij verschillende risico-niveaus. Deze adviezen hebben als doel ouderen te ondersteunen zo goed mogelijk mee te kunnen blijven doen in de samenleving en tegelijkertijd besmetting met het virus te voorkomen. Routekaart aanvullende adviezen voor zelfstandig wonende ouderen.

Alle inloopspreekuren blijven wel - op afspraak - geopend (m.u.v. de spreekuren in Krimpen aan de Lek). U kunt dus bellen om een afspraak voor het spreekuur te maken. Overzicht van de spreekuren vindt u via het tabblad Informatie & Advies. Natuurlijk blijven wij ook telefonisch bereikbaar voor al uw vragen en proberen we samen met u te bekijken hoe u geholpen kunt worden. Op werkdagen tussen 9.00 en 12.30 uur kunt u altijd telefonisch uw vraag voorleggen.

Ten slotte melden wij u dat het college van de gemeente Krimpenerwaard vindt dat ook inwoners die minder geld te besteden hebben zichzelf en anderen moeten kunnen beschermen tegen het coronavirus en stelt daarom gratis mondkapjes en handgel ter beschikking. U kunt deze bij ons afhalen. Voor meer informatie, zie het bericht op onze homepage.

Stichting Welzijn Krimpenerwaard
tel.: 0180-522045 of info@stichtingwon.nl

Voor het laatste nieuws vanuit de Gemeente Krimpenerwaard over het coronavirus: klik hier.

Vanuit de rijksoverheid informatie over hulp en steun bij thuisquarantaine: klik hier.

Hulp of informatie in coronatijd bij u thuis.

Hieronder volgen alle initiatieven per onderwerp, t.w.:
1. persoonlijke hulp in uw kern
2. sociale contacten
3. boodschappen
4. maaltijdbezorging
5. activiteiten & persoonlijk aanbod
6. vervoer
7. mantelzorg
8. Tips voor Thuis vanuit WelZijn Krimpenerwaard

1. Persoonlijke hulp in uw kern

Verschillende organisaties, kerken en instellingen hebben vrijwilligers die bereid zijn om alle kwetsbare medeburgers een handje te helpen. U kunt daarbij denken aan: boodschappen doen, medicijnen ophalen, hond uitlaten als u ziek bent, een telefoongesprek, etc. De contactgegevens vindt u hieronder. Neemt u gerust contact op als u een (hulp)vraag heeft.
Vrijwilligers die tijdelijk hierbij willen helpen, zijn van harte welkom. U kunt zich aanmelden bij de hieronder genoemde organisaties en/of via stichting WON.

Organisatievoor de kernTelefoonnummerEmail
Niet Alleen Krimpenerwaardgehele Krimpenerwaard0800-1322 (op werkdagen tussen 9 en 16.00)krimpenerwaard@nietalleen.nl
NPVLekkerkerk06-13 77 94 10adarodrigo@kliksafe.nl
NPVKrimpen a.d. Lek06-29 36 71 01riannedevries81@gmail.com
NPVOuderkerk06-42 10 68 48annekedenhertog80@gmail.com
OntmoetingskerkKrimpen a.d. Lek0180-522045
corinaexpo@hotmail.com
Hervormde Kerk GouderakGouderak06-4245 47 55diaconie@gouderaksekerknl

2. Sociale contacten  en/of ondersteuning

Telefooncirkels Krimpenerwaard

Dagelijks een gesprek met een andere inwoner uit de Krimpenerwaard via kleine telefooncirkels die opgezet worden. De telefooncirkels zijn een samenwerking tussen de welzijnsstichtingen en het Rode Kruis Krimpenerwaard. De telefoontjes zijn voor iedereen en vinden in de ochtend plaats.
Voor: alle inwoners in de Krimpenerwaard
Aanmelden via: Thea Butter, tel.: 06-49784963 of theabutter@hotmail.com.

De Zilverlijn

Een wekelijks telefoontje voor alle senioren vanuit het Nationaal Ouderenfonds. Aangemelde senioren worden wekelijks op een vast dagdeel gebeld door een vrijwilliger voor een luisterend oor, een gezellig praatje of goed gesprek.
Aanmelden via 088-3442000 of https://www.ouderenfonds.nl/activiteiten/zilverlijn.

De Luisterlijn

Dag en nacht kunt u anoniem bellen met De Luisterlijn. Praten lucht op. Wanneer u ergens over piekert of alleen voelt of iets van u af wilt praten. Bel.: 0900-0767 of kijk voor meer informatie op www.deluisterlijn.nl.

Telebakkie (NIEUW)

Vindt u het leuk om met een aantal mensen - waarmee u normaal iedere week sport, zingt, wandelt, etc. nu regelmatig telefonisch koffie te drinken en bij te kletsen? Dat kan heel eenvoudig met uw eigen (mobiele) telefoon. Wij helpen om deze telefonische koffiegroepen op te starten. Meer informatie via Stichting WON.

Inwoners met een psychische kwetsbaarheid

Voor vragen over psychische kwetsbaarheid of een luisterend oor? Neem contact op met Kernkracht.
Astrid van Bruggen, tel.: 06-48419434
Algemeen nummer: 0182-549813 of stip@kernkracht.nl.

Maatschappelijke ondersteuning Kwadraad

* Als je door alle omstandigheden problemen ervaart in je gezin, rondom je financiën of andere problemen .  Chatten met een maatschappelijk werker is mogelijk op werkdagen tussen 9.00-17.00 uur: https://www.kwadraad.nl/nieuws/chatten-met-een-maatschappelijk-werker. Of dagelijks via: 088-9004000.
* Spreekuur Relatie, maandag, dinsdag en donderdag van 13.00-17.00 uur. Door de omstandigheden (meer) spanning in je relatie? Onze relatiecoach kan er met u over praten: https://www.kwadraad.nl/nieuws/door-de-coronacrisis-extra-spanning-op-je-relatie
* Spreekuur Buurtbemiddeling, elke werkdag van 11.00-12.00 uur: https://www.kwadraad.nl/nieuws/buren-je-beste-vrienden-in-moeilijke-tijden

Corona-helpdesk voor statushouders

Voor vragen over gezondheid, werk, inkomen en kinderen? Medewerkers zitten klaar om deze vragen te beantwoorden in het Arabisch en/of Tigrinya.
Maandag tot en met vrijdag van 14.00 tot 16.00 uur - tel.: 085-5808800.

Speelgoed - Nationaal Fonds Kinderhulp

In sommige kwetsbare gezinnen vraagt het bijzonder veel om de kinderen te vermaken of loopt de spanning soms hoog op. Kinderhulp biedt in deze tijden extra speelgoed of speelmateriaal aan om de ontwikkeling te stimuleren of voor de broodnodige ontspanning. Wilt u hiervoor in aanmerking komen of kent u een gezin dat hiermee geholpen kan worden, dan kunt u contact opnemen met de adviseur van Stichting WON, tel.: 0180-522045.

Opvoedvragen in corona-tijd

Hoe leg je uit wat het corona-virus is en doet? moet je de opvoeding aanpassen? Is het erg als er meer "schermpjes-tijd" is? Wat doe je als je puber wil afspreken met vrienden? Hoe hou je het leuk met elkaar? Allemaal vragen waar je als ouder(s) mee te maken krijgt. U kunt hierover contact opnemen met Kwadraad, tel.: 088-9004000 en vraag naar de pedagoog Midden-Holland.

Online activiteiten en ondersteuning voor mensen met een psychische kwetsbaarheid

Nu  activiteiten vanwege de coronacrisis bijna niet meer op locatie mogen plaatsvinden, worden er diverse online alternatieven aangeboden. Dit zodat mensen toch aansluiting vinden bij de thema’s die op dit moment in hun leven spelen en daar onze ondersteuning bij kunnen gebruiken.

Stichting KernKracht merkt dat juist in deze periode er meer behoefte is aan ondersteuning en dat deze vraag van mensen die ons benaderen, stijgt. Daarom vinden de meeste van hun projecten nu digitaal plaats, zodat de maatschappelijke en psychische gezondheid voorop blijft staan:

• Digitale Huiskamer; 2 keer per week - iedere dinsdag en donderdag van 13.30-14.30 uur.
  • Digitaal ExpEx Ervaringscafé voor jongeren; iedere dinsdag van 14.30-16.00 uur.
  • Herstelgroepen; alles vindt waar mogelijk digitaal plaats.
  • Straatadvocaat; op telefonische afspraak.
  • Onafhankelijke Cliëntondersteuning (OCO); Ondersteuning wat wekelijks te bezoeken is vindt nu voornamelijk telefonisch plaats. Fysieke afspraken zijn wel degelijk mogelijk; met inachtneming van alle regels en na het maken van een afspraak.

Vanuit het samenwerkingsproject Herstel & Participatie organiseert KernKracht in alle gemeenten in Midden-Holland herstelactiviteiten. Dit zodat inwoners de ruimte krijgen om naar eigen inzicht aan hun mogelijkheden te werken. Gewoon bij hun in de buurt, wel zo fijn en natuurlijk online!

KernKracht is een belangenorganisatie ter bevordering van psychische, sociale en maatschappelijke gezondheid. Wilt u meer informatie over onze activiteiten en/of telefoonnummers van onze medewerkers bezoek dan de site van KernKracht www.kernkracht.nl

3. Boodschappenhulp

Vrijwillige boodschappenhulp

Mocht het u niet lukken om de boodschappen te bestellen of een beroep te doen op uw familie, kennissen of buren, dan brengen wij u in contact met een vrijwilliger die uw boodschappen wilt meenemen.
Wij zullen u dan de naam van de vrijwilliger die u komt helpen vooraf doorgeven zodat u weet wie er aan de deur komt. De betaling hiervan regelt u onderling.
Aanmelden via Stichting WON.

Belangrijk om te weten:

- Geef nooit uw pinpas of pincode mee aan de vrijwilliger.
- Houd voldoende afstand bij het gesprek en in ontvangst nemen van de boodschappen.
- De boodschappen worden bij de deur afgegeven.
- U blijft zelf verantwoordelijk voor de gehele gang van zaken.
Mocht u twijfels hebben of iets niet goed voelen, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

Boodschappenservice supermarkten

kernsupermarkttelefoonnummerbezorgkostenbijzonderheden
GouderakCOOP0182-37 24 572,50 (etaling via bank of pin)
GouderakBoerenfijn (rijdende winkel)06-54 68 46 070 (betaling met pin of contant)
OuderkerkPLUS0180-68 15 816,00 (betaling met pin)bestellen alleen via website
LekkerkerkCOOP0180-669 0912,50 (betaling met pin)bestellen tussen 10.00 en 12.00 uur.
max. 1 keer per week
Krimpen aan de LekAlbert Heijn0180-51 89 29

4. Maaltijden aan huis

Groene Hart Maaltijdservice

Bezorgd in Gouderak, Ouderkerk ad IJssel, Lekkerkerk, Krimpen ad Lek.
Dagelijks vers gekookte warme maaltijden (keuze) aan huis bezorgd van maandag t/m zaterdag.
Contact : 0182-342453
E-mail     : info@groenehartmaaltijden.nl
Website   : www.groenehartmaaltijden.nl

Hoogerbrug Cuisine

Bezorgd in Krimpen ad Lek, Gouderak en Ouderkerk ad IJssel.
Van maandag t/m vrijdag een verse warme maaltijd thuis (keuze). Dat doen we voornamelijk tussen de middag, tijdens lunchtijd. Voor het weekend kunt u een maaltijd bestellen die koud wordt bezorgd op vrijdag en eenvoudig in de magnetron of oven is op te warmen.
Contact    : 0180-234024
Email       : info@hoogerbrugcuisine.nl
Website   : www.hoogerbrugcuisine.nl

5. Activiteiten & persoonlijk aanbod

Kom in beweging!

Meer bewegen doet een mens goed. Volg dagelijks op televisie (uitzending is 3x per dag) de oefeningen van Nederland in Beweging. Zo blijft u toch fit! Komt het tijdstip u niet uit? U kunt op uw eigen tijd meedoen via: doe mee met de oefeningen.

Brei een mutsje

Pak de pennen op en brei een mutsje voor op de smoothies van innocent. Voor iedere goedgemutste smoothie doneert innocent 20 cent aan het Ouderenfonds. Bekijk de gratis patronen.

Gratis luisterboeken

Met de app Luisterbieb luistert u gratis luisterboeken. Speciaal voor deze tijd is een extra reeks toegevoegd. Check onze bibliotheek!

Volg het lesprogramma "Welkom Online"

Wilt u wegwijs worden op het internet? Start dan met het gratis, laagdrempelige online lesprogramma Welkom Online. De Helpdesk van Welkom Online helpt u bij vragen en is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur op: 088-3442000.

Virtuele rondleidingen musea

Veel musea in binnen-en buitenland kun je virtueel bezoeken. Pak de laptop of tablet, ga zitten op de bank en maak een rondgang door het Rijksmuseum in Amsterdam of het Guggenheim Museum in New York! Ook hieronder kunt u een link aantreffen voor musea bezoek. Kijkt u voor de link en meer tips bij punt 8.

Meer Tips voor Thuis onder punt 8

6. Vervoer

Vrijwillig ziekenhuisvervoer

Het vrijwillig ziekenhuisvervoer ligt helemaal stil.

Groene Hart Hopper (voor iedereen!)

De GroeneHartHopper is een aanvulling op het reguliere openbaar vervoer en is bestemd voor alle inwoners van onze regio. De Hopper brengt u van deur tot deur.
In de GroeneHartHopper reist u wel samen met andere reizigers.
De Hopper haalt u op en zet u af waar u wilt. Op werkdagen van 6.00 uur tot 01.00 uur en in het weekeinde van 7.00 uur tot 1.00 uur. U kunt uw rit via het reserveringsnummer en informatie nummer: 0900-9988 778 (tegen de gebruikelijke gesprekskosten) bestellen of via www.groeneharthopper.nl.
U hoeft geen WMO-indicatie (pas) te hebben om gebruik te kunnen maken van deze vervoersmogelijkheid; zonder pas betaalt u het particuliere tarief.
De chauffeurs volgen de richtlijnen van het RIVM. Betaling gebeurt daarom achteraf.

Bus Dichtbij (voor alle kernen)

Voor alle ritten in de regio kunt u Bus Dichtbij (uit Lekkerkerk) bellen. Deze bus rijdt op de inzet van vrijwilligers. Bus Dichtbij volgt de richtlijnen van het openbaar dus een mondkapje is verplicht.  Een rit aanvragen kan via: 0180-396630.

Taxi-bedrijven

In de Krimpenerwaard zijn verschillende commerciële taxibedrijven. U kunt telefonisch contact met hen opnemen om een prijsopgave en/of rit aan te vragen. Hieronder treft u de contactgegevens van twee bedrijven uit de Krimpenerwaard aan.

KTC Krimpenerwaardse Taxi Centrale
Tel.: 06-10208198 / B.g.g. 06-20411555
Email: lvanderbrugge@hetnet.nl

Taxi-Reizen
Tel.: 06-15879962
Email: info@taxireizen.nu

7. Mantelzorg

Het coronavirus heeft een grote impact op mantelzorgers: sociaal contact is beperkt, dagbestedingen zijn gesloten, individuele ondersteuning thuis is vaak gestopt en de inzet van vrijwilligers is verminderd.
Heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kunt u ons bellen: 0180-522045 (op werkdagen tussen 09.00-12.30 uur) of mailen: info@stichtingwon.nl.
Ook is er een landelijk informatiepunt bij MantelzorgNL voor iedereen die vragen heeft over mantelzorg en corona. De Mantelzorglijn, tel: 030-7606055,  is tot 8 uur ’s avonds beschikbaar om vragen te beantwoorden van mantelzorgers en professionals.
Op de website “Mantelzorg.NL” staan lijsten met ‘veel gestelde vragen en antwoorden’.

8. Tips voor Thuis - van WelZijn Krimpenerwaard

Activiteitlink naar website
Gratis cursus TuinvogelsVogelcursus
Luisteren naar de Nederlandse natuur
podcast De Buitendienst
10 musea wereldwijd met virtuele tours
Van het British Museum tot het Smithsonian
huiskamerrondleiding 10 musea - ANWB
Samen Zingen vanuit huis. Alleen voor u zelf hoorbaar met samen met anderen!
Gratis met elkaar zingen!
9 natuurwonderen vanuit je woonkamer
anwb - natuurwonderen
16 prachtige virtuele reizenanwb - virtuele reizen
300 gratis documentaires: van cultuur tot sport en van maatschappij tot natuur, Voor ieder wat wils.gratis documentaires & informatieve programma's